Jeugd Meise 2020

16-09-2018

Op vraag van de jeugd van Meise werden alle politieke partijen uitgenodigd om hun standpunt te geven over het voorbestaan van de jeugdbewegingen in het centrum van Meise.

Hierna kan u ons officiële standpunt nalezen:

CD&V- visie mbt Chiro en Knødde.

Onze jeugd is onze toekomst en mensen samenbrengen maakt van een gemeenschap een warme omgeving. Daarom vinden wij belangrijk dat de gemeente (jeugd)verenigingen ondersteunt.

Jeugd moet in het dorp blijven en zich niet bang moet laten maken door bouwpromotoren die het centrum willen ontwikkelen tot appartementsblokken. Chiro hoort thuis in een dorpskern, brengt leven, toont dat er jeugd is in ons dorp. Dat moeten we koesteren.

Probleem van Knøddeis dat bezoekers ’s avonds laat vooraan op straat staan ' om te luchten’.

Wat kan hieraan verholpen worden :

• Een uitgang naar achteren - die uitgeeft op plein aan chirolokalen moet onderzocht worden /mogelijk gemaakt worden

• indien er naar nieuwe locaties moet gezocht worden ( en besproken worden met alle actoren) dan denken wij aan :

1. oud gemeentehuis, waar onderaan ruimte zou kunnen zijn voor Knødde( te bekijken, want lage plafonds – nood aan meer sociale controle - mogelijk overlast in die buurt)
  2. op langere termijn zou site van het “pannenkoekenhuis” onteigend/gekocht kunnen worden door kerkfabriek/gemeente waardoor in samenspraak met school en Chiro enKnøddedie site op een polyvalente wijze zou kunnen ontwikkeld worden - de gemeente kan daarbij dan ondersteunend optreden.
  3. desgevallend is er mogelijk aan het Speelbos De Grote Wijver of aan de speeltuin naast Home van Geysel, maar in se is dat het probleem verplaatsten, dus daar zijn wij geen voorstander van.
  4. dat geldt ook voor de bijkomende onteigening of aankoop van terrein naast het kerkhof dat bedoeld is voor mogelijke uitbreiding van dat kerkhof. Wij vinden het totaal not done om jongeren te gebruiken om bouwprojecten te kunnen ontwikkelen. Bovendien lijkt de situering van een jeugdhuis naast een kerkhof, vragen om moeilijkheden.

Uiteraard kunnen bouwpromotoren onze jeugdverenigingen ondersteunen, daar is niks mis mee en dat gebeurt ook nu reeds via sponsoring van evenementen.

Om het even welke voorstellen er geformuleerd worden, ze zullen altijd in overleg met vertegenwoordigers van de jeugd en met de parochie/kerkfabriek moeten gebeuren. Het is immers op hun terreinen dat Chriro en Knøddevandaag gevestigd zijn. Ook in andere deelgemeenten worden de jeugdvereningen door de parochie ondersteund.