CD&V Meise wil respect, openheid en transparantie in de gemeentepolitiek verder verankeren. Elke kandidaat tekende daarom een afsprakenlijst*. Voor wie er aan zou twijfelen: voor de echte christendemocraten stonden en staan de belangen van alle inwoners van onze mooie gemeente altijd voorop. We handelen dan ook conform.

CD&V nam eerder resoluut afscheid en afstand van Jos Emmerechts, Wim Verbeke, Steven De Ridder, Christine De Cubber en Pol Aerts. Hierdoor kan CD&V voluit gaan voor dossierkennis en dienstverlening voor alle inwoners, zonder onderscheid. Zo kan ook afstand genomen worden van de ‘politiek van de oude stempel’.

Geert Cleymans, voorzitter CD&V Meise: “Deze beslissing lag voor de hand. Wanneer de belangen van sommigen primeren op het algemeen belang, scheiden onze wegen. Wij gaan voor een gemeente waar iedereen telt.

Vandaag gaat de partij een stap verder. Alle kandidaten die op de lijst van CD&V staan engageren zich verregaand voor een respectvol, open en transparant gemeentebeleid en ondertekenden formeel een afsprakenlijst, na een eerder mondeling engagement. Ook Pure Democratie, het burgerinitiatief dat recent het licht zag, nam een gelijkaardig initiatief.

Miel De Boeck en Sonja Becq, Schepenen voor CD&V en lijsttrekkers bij de gemeenteraadsverkiezingen:
“We vragen onze collega’s om ons voorbeeld te volgen, niet alleen in woorden, maar ook in daden. Wij hebben deze principes altijd hoog in het vaandel gedragen en zullen dit dus blijven doen. Oude politieke cultuur en zijn politici behoren tot het verleden."

Op de afsprakenlijst staat onder andere:

• Het belang van Meise gaat boven alles. Onze langetermijnvisie voor onze gemeente is onze leidraad voor elke beslissing.
  • We informeren en communiceren actief. We peilen regelmatig naar de mening van onze inwoners en houden hier ook rekening mee.
  • We hebben geen geheime agenda. Alles is te raadplegen, in het gemeentehuis of online.
  • We raadplegen onafhankelijke experten voor complexe dossiers en studeren zelf de andere dossiers in.
  • Jonge verkozenen worden begeleid door ervaren raadsleden en leren zo hoe het bestuur van een gemeente eraan toegaat.

Wie zich ook vindt in deze afspraken, is welkom om ons team te versterken.

Voor vragen of meer info, contacteer Geert Cleymans via geert.cleymans@skynet.be

• CD&V in Dialoog